niedziela, 3 września 2017

Kubeczek menstruacyjny a mięśnie dna miednicy

 1. Czym tak dokładnie są mięśnie dna miednicy?
2. Dlaczego te mięśnie są tak ważne w kontekście kubeczków?
3. Jak dobrać twardość kubeczka do siły tych mięśni?
4. Czy można rozciągnąć te mięśnie?
5. Jak rozluźnić te mięśnie przed wyjmowaniem lub zakładaniem kubeczka?
6. Czy te mięśnie pracują, kiedy jest założony kubeczek?
7. Jak zidentyfikować te mięśnie?
8. Czy mogę ćwiczyć te mięśnie w trakcie oddawania moczu?


1. Czym tak dokładnie są mięśnie dna miednicy?
Mięśnie dna miednicy (ang. pelvic floor muscles) podtrzymują pęcherz, macicę i jelito.


Inne ilustracje przedstawiające dokładne umiejscowienie tych mięśni znajdziesz pod tymi linkami:


Inna medyczna nazwa dla tych mięśni to mięsień łonowo-guziczny oraz mięśnie PC (od łacińskiego terminu musculus pubococcygeus, oznaczającego właśnie mięsień łonowo-guziczny).

Potoczne nazwy tych mięśni to natomiast:
  • mięśnie Kegla — nazwa pochodzi od amerykańskiego ginekologa Arnolda Kegla, który jako pierwszy opisał ćwiczenia wzmacniające mięśnie dna miednicy (ćwiczenia Kegla).
  • mięśnie pochwy — warto jednak pamiętać, że pochwa jest dodatkowo zbudowana z mięśni na całej długości. Mięśnie dna miednicy znajdują się w jej dolnej części.


Na polskich stronach znajdziesz też zupełnie niepoprawną nazwę "mięśnie dna macicy" — mimo że macica jest zbudowana z mięśni i istnieje coś takiego jak dno macicy, to jednak nie ma czegoś takiego jak "mięśnie dna macicy".

2. Dlaczego te mięśnie są tak ważne w kontekście kubeczków?
Z kilku różnych względów:
  • Jeśli są napięte, zakładanie i wyjmowanie kubeczka jest utrudnione (ścianki pochwy są wtedy mocno przyciśnięte do siebie).
  • Używa się ich, "wciągając" kubeczek głębiej przy zakładaniu oraz "spychając" go w dół przy wyjmowaniu.
  • Podtrzymują one narządy, ale także i założony kubeczek — dlatego jeśli kubeczek wysuwa się z pochwy, może to oznaczać, że mięśnie są słabe i potrzebują wzmocnienia.
  • Jeśli są bardzo silne, mogą zbytnio ściskać miękki kubeczek i będzie on wtedy nieszczelny.


3. Jak dobrać twardość kubeczka do siły tych mięśni?
Przy słabszych nie musisz brać tej kwestii w ogóle pod uwagę, a przy silnych wybierz twardszy lub przynajmniej silikonowy i sprężysty.

4. Czy można rozciągnąć te mięśnie?
Nie. Możesz jedynie nauczyć się je świadomie rozluźniać.

5. Jak rozluźnić te mięśnie przed wyjmowaniem lub zakładaniem kubeczka?
Żeby ułatwić zakładanie i wyjmowanie kubeczka, warto postarać się rozluźnić te mięśnie. Żeby sobie w tym pomóc, możesz np.:
  • wziąć ciepłą kąpiel;
  • spróbować różnych pozycji — przykładowo rozluźnienie mięśni może być trudniejsze w pozycji kucającej, a łatwiejsze w pozycji siedzącej;
  • wykonać serię ćwiczeń Kegla, żeby "zmęczyć" mięśnie.


6. Czy te mięśnie pracują, kiedy jest założony kubeczek?
Nie bardziej, niż kiedy kubeczek nie jest założony. Te mięśnie podtrzymują narządy, więc stale pracują. Kiedy założysz kubeczek, będą przy okazji podtrzymywać jego.
Natomiast zakładanie i wyjmowanie kubeczka może się wiązać z ich pracą, ponieważ pomaga to przemieścić kubeczek wyżej lub niżej, w zależności od potrzeb.

7. Jak zidentyfikować te mięśnie?
Standardowo polecany sposób to: podczas oddawania moczu spróbuj wstrzymać strumień moczu. Mięśnie odpowiedzialne za to to właśnie mięśnie dna miednicy.

8. Czy mogę ćwiczyć te mięśnie w trakcie oddawania moczu?
Nie — jest to stanowczo odradzane. Możesz przez to nie opróżniać pęcherza w pełni, co z kolei może z czasem doprowadzić do infekcji układu moczowego. Próba wstrzymania strumienia moczu to dobry sposób na identyfikację tych mięśni, ale nie powinnaś ich w ten sposób ćwiczyć.